Köpvillkor

KÖPVILLKOR

Är det något du undrar över gällande våra villkor når du oss enklast på information@recent.se.


1. Personuppgifter

Från och med den 25 maj 2018 ersätter GDPR (General Data Protection Regulation) den svenska personuppgiftslagen. GDPR är ett omfattande regelverk för hur vi som e-handlare får behandla dina personuppgifter. I och med att du handlar hos oss så godkänner du vår behandling av dina personuppgifter. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina uppgifter i vår Integritetspolicy. I korthet kan våra policy beskrivas på följande sätt: Vi samlar bara in nödvändig information för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig. Vi delar inte ut dina uppgifter till tredje part om det inte krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig (exempelvis så får postnord dina uppgifter för att kunna skicka hem varan till dig) och för att möta ställda lagkrav på bokföring. Vi sparar bara den information som krävs enligt lag och för att kunna ge så bra service som möjligt.

2. Köp

Vid beställning träffas avtal om köp först när Recent bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning mottagits av Recent. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. Recent har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och Recent måste kunna fastställa kundens bostadsadress.

3. Priser

I priserna ingår moms med 25 % för beställningar inom EU. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Recent inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.


4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor

4.1 Faktura (endast inom Sverige)

Avgiften för att betala mot faktura är 20 kronor. Betalningsvillkor: Vid fakturabetalning gäller 14 dagar från det att varan skickats.  

Betalningen skall vara oss tillhanda inom 14 dagar efter mottagen leverans. För utebliven eller sen betalning debiteras påminnelseavgift 60kr per faktura samt dröjsmålsränta på 8% efter 14 dagar. Vid helt utebliven betalning går ärendet vidare till inkassoföretag och i sista fall till Kronofogden.


4.2 Direktbetalning via internetbank.

Betalning via banken sker genom Swedbank/Sparbanken.

4.3 Paypal

Du har möjlighet att betala via Paypal. För mera information besök www.paypal.se.


4.4 Swish

Du har möjlighet att betala via Swish. Swish är en mobilapplikation för överföring av pengar.

5. Frakt

En fraktkostnad om 39 kr tillkommer inom Sverige. Fraktkostnaden kan komma att ändras och ibland vara rabatterad.
Du ser fullständig fraktkostnad i kassan.

6. Leveranser

Beställningar som görs före klockan 16.00 på helgfri vardag behandlas samma dag och levereras normalt inom 1-3 dagar inom Sverige.
För produkter under kategorin Personligt samt handgjorda kort är leveranstiden 1 - 14 dagar. Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av Postnord i dagsläget.

7. Leveransförseningar

Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.

8. Transport

Fritt vårt lager. Recent ansvarar inte för skador i leveransen till dig som kund utan du får då kontakta transportföretaget. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss likaså.
 

9. Skadade varor

När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt.  Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till info@recent.se.

10. Ångerrätt och öppet köp

Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten. Som kund hos oss erbjuder Recent även bytesrätt inom 30 dagar från det att du beställt varan. Detta gäller endast oanvända produkter.


11. Reklamationer

Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss helst via e-post info@recent.se innan du skickar något. Lägg med fakturan/kvittot/orderbekräftelsen så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss. Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer. Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.

www.konsumentverket.se

www.arn.se


Som konsument kan du även vända dig till EU för att få hjälp med konfliktlösning när du handlat på nätet. "European Commission official website. The Online Dispute Resolution website is an official website managed by the European Commission dedicated to helping consumers and traders resolve their disputes out-of-court.”

12. Återbetalningar

Återbetalning sker via banköverföring, PayPal eller Swish. Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen.

13. Reservationer

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

14. Skydd av personuppgifter

I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna på e-post info@recent.se). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter (se vår integritetspolicy). Under 2018 ersätts PUL av GDPR som är nya dataskyddsregler som gäller inom hela EU. Eftersom vi inte lämnar ut uppgifter till tredje part innebär detta inte någon direkt skillnad mot PUL vad gäller behandling av din information eller vår relation till dig som kund. Har du frågor kring hur vi behandlar din information som titta gärna på vår integritetspolicy eller kontakta oss på info@recent.se.


15. Ej uthämtat paket

Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta. Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en administrativ avgift på 250 kr.


16. Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Vår kundtjänst är belägen på:
Skolgatan 7
Vimmerby, Sverige

Vi har tyvärr inte möjlighet att ta emot besök.